Terug van Zuid-Afrika - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke - WaarBenJij.nu Terug van Zuid-Afrika - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke - WaarBenJij.nu

Terug van Zuid-Afrika

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

19 Mei 2015 | Nederland, Amsterdam

In het vliegtuig werd mij door mijn buurman gevraagd of ik in Zuid-Afrika zou kunnen wonen. Nou, aan het begin van de reis dacht ik daar niet aan. Schuchter en wantrouwend zetten we onze eerste stappen op Zuid-Afrikaanse bodem. Elke persoon die ons benaderd is al getorpedeerd tot verdachte crimineel. Verdekt opgesteld achter onze gepantserde Daihatsu 4x4 vertonen we James Bond achtige taferelen om onze potentiële verdachten te kunnen ontwijken. Al gauw komen we erachter dat het een tikkeltje overdreven is. Er zijn inderdaad bedelaars en mensen die zien dat je westers bent en dus geld hebt. We hadden besloten dat we iets eetbaars dan zouden geven. Het bijzonder is dat ze daar dan ook dankbaar voor zijn en meteen weglopen.

Ervan overtuigd dat we er totaal niet als toeristen uitzien, maar als Afrikaners door zouden kunnen, vervolgen wij onze avontuurlijk reis.
We hebben zo'n 2000 km in totaal gereden met de auto en in totaal in bijna 10 verschillende hostels/ lodges geslapen, waarvan het langste in Jeffreys Bay en Kaapstad. In Jeffreys Bay hebben we geleerd te surfen, naja, ik vond mezelf meer een imitatie van een walvis die uit 3 verschillende punten zout water spoot. Het voordeel is dat ik voorlopig geen KNO arts meer hoef te bezoeken want deze kanalen zijn grondig gereinigd met zout water uit de Indische Oceaan. We hebben geen haaien gezien, die bleven op eerbiedige afstand waarschijnlijk bij het zien van onze circusvoorstelling.

Verder zijn we naar een Olifanten park geweest, hebben we te paard het dierenrijk onveilig gemaakt, grotten bezocht, de tafelberg beklommen en veel gereden langs de prachtige kust en door landschappen, bergpassen met oogstrelende uitzichten.

Wat een prachtig land is Zuid-Afrika met zoveelzijdigheid! Niet alleen de natuur is prachtig, maar ook de gastvrijheid en vriendelijkheid is bijzonder zichtbaar en voelbaar, zowel van de blanken als de gekleurde bevolking. Vooral op het platteland. De taal is geweldig en als Nederlanders werden we meerdere keren aangesproken en door mensen geholpen als we de weg weer eens kwijt waren, op meerdere vlakken ;)
De stroom viel regelmatig uit, maar dat schijnt daar normaal te zijn omdat ze niet het hele land tegelijkertijd van stroom kunnen voorzien. Dineren bij kaarslicht en met de kippen op stok. Gelukkig zijn we allebei vroege vogels en waren we bij het krieken van de dageraad al uit de veren om weer wat nieuws te gaan ontdekken.

Het weer was prima, gemiddeld toch wel boven de 20 graden, en een enkele keer boven de 25. We hebben de zon zien opkomen en de zon in de zee zien zakken. We hebben geleerd hoe je links kunt rijden zonder ongelukken te maken en gelukkig maar dat de deelnemers in het verkeer geen Midden Oosten temperament hebben.

Het was een heerlijk ontspannen en gezellige vakantie met verrassende ontmoetingen, meevallers. leuke eet en koffietentjes, spelletjes spelen onder het genot van een zeer voordelig bakkie koffie of een pot thee.
De rest horen en zien jullie met audio ondersteuning :-)

• 19 Mei 2015 - 22:19

Gezin T Rietveld :

Hoi zus/ schoonzus en tante ....fijn dat je weer veilig terug bent in holland.
    Wat hebben jullie een gave tijd gehad veel gedaan en gezien.
    Een super belevenis....
    Leuk dat we je verhaal weer konden lezen....groeten uit Langerak

• 19 Mei 2015 - 22:36

Marieke:

jaaa super leuk dat je weer terug in NL bent! Tot snel! :)

• 19 Mei 2015 - 22:43

Itte:

Wat heb je weer een leuk levendig verslag geplaatst! Klinkt erg tof, je Zuid-Afrika belevenis!
    'k Ben erg benieuwd naar videomateriaal van de circusvoorstelling in het water ;-)
    Nu lekker nagenieten en bijkomen :-) Liefs uit Delft!

• 20 Mei 2015 - 11:30

Esther Prins:

Heyyy Marieke! Wat een heerlijk verslag van je vakantie, als ik het lees krijg ik al kriebels er ook een keer heen te gaan! Het moet daar erg mooi zijn zo te horen :) Fijn dat jullie weer veilig terug zijn in het land, liefs Esther

• 20 Mei 2015 - 14:08

Nienke:

Wow, wat een avontuur!! Super gaaf. Heerlijk om door zo'n land te touren :D
    En je schrijft briljant. Hilarisch om te lezen. K hoor vanav vast nog wel meer verhalen van je.
    Liefs

• 20 Mei 2015 - 21:42

Carina Broek:

Ha Madriek, dank voor het delen van je reis in Afrika. Weer een ervaring rijker!!
    Carien X

• 21 Mei 2015 - 18:30

Marieke:

Lieve Marieke!
    Super bedankt voor je reisverslag! Het is alsof ik meteen een boek opensla, wat kan jij toch geweldig schrijven meid! Wat een gave dingen heb je meegemaakt, ik hoop je verhaal snel in het echt te horen! Fijn dat je weer veilig thuis bent, dikke knuffel Marieke!