Nieuws uit Amsterdam (vervolg) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke - WaarBenJij.nu Nieuws uit Amsterdam (vervolg) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke - WaarBenJij.nu

Nieuws uit Amsterdam (vervolg)

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 November 2013 | Nederland, Amsterdam

Noorderkerk
Nu ik geen onregelmatige diensten werk in het hostel kan ik ook wat meer betrokken zijn bij de Noorderkerk. Ze bieden veel activiteiten aan en ik moet oppassen niet weer overal op en in te zitten, want het zit m niet in de hoeveelheid aan christelijke activiteiten die je doet maar in de connectie met de Vader. Ik moet dat steeds weer leren.
Gisterenavond was er het Noorder podium. Dat is een open debat avond in de kerk voor een ieder uit de Jordaan die daarin is geïnteresseerd. Het is een laagdrempelige manier om de buurt vertrouwd te maken met de kerk met als hoofddoel natuurlijk om ze met God kennis te laten maken. Nu vind ik discussiëren niet zo heel leuk, daarin lijk ik niet zo op mijn vader ;) Maar het is wel interessant om te horen hoe mensen hier in het leven staan. Het thema was geluk en spreker was inspirator Ben Hendrix, een blije Nederlandse Amerikaan. Het was een behoorlijk gemengd gezelschap. Oud en jong, alternatief, logische denkers, denkers, filosofen, gepensioneerden en zoekers. We hadden een aantal stellingen over geluk en daar mocht je met eens of oneens op reageren. Iedereen wil natuurlijk gelukkig zijn, maar er was bijna niemand die dat buiten zichzelf zou zoeken. Ik vond het eigenlijk best wel spannend om mijn mening te geven. De mensen die er waren, waren behoorlijk uitgesproken en hebben misschien nog nooit een kerk bezocht of negatieve ervaringen daarmee. Ik merkte deze avond weer hoe haaks het geloof staat op hoe de meeste mensen denken. En ik merk vooral in Amsterdam dat mensen wel tolerant zijn, maar als je praat over één waarheid stuit dat mensen tegen de borst. Wel leerzaam in elk geval.

Theo
Ik ga wekelijks op bezoek bij Theo, onze buurman. Hij is een echte Jordanees, 87 jaar oud maar doet nog elke morgen oefeningen met gewichten. Hij was vroeger bokser. Maar ik hoef nu niet meer bang voor hem te zijn ;) Al moet je geen ruzie met hem krijgen. Hij ligt een beetje in de clinch met een kennis maar dan komt zijn Amsterdamse temperament naar boven. Zijn vrouw is overleden,zijn eerste liefde, zoals hij het zelf zegt. Hij komt sindsdien naar de Noorderkerk.

Ik heb niet zoveel wandelingen momenteel. Ik besteed veel tijd aan de community (waar ik woon met alle vrijwilligers van de hostels) dus, soms val ik in voor werk in het hostel wegens ziekte oid. Doordat ik meer tijd heb ontmoet ik wel weer veel nieuwe mensen in de buurt en heb ik goede gesprekken in huis. Ik hoop wel dat het werk wat aantrekt weer, maar ik verveel me geen moment!

Zouden jullie het leuk vinden om een wandeling mee te maken? Zo ja, wil je het dan laten weten? Ik zit eraan te denken om een wandeling te organiseren in januari rond mijn verjaardag, als soort van traktatie. Wat vinden jullie daarvan?



  • 08 November 2013 - 17:05

    Ruth:

    Leuk om ook hier wat van jou inspirerende leventje te volgen:)! Ik w
    il heeel graag een wandeling meemaken dus dat zou een perfecte traktatie zijn:)!

  • 09 November 2013 - 10:57

    Carina:

    Hi Madriek, en waar zou die wandeling dan zijn? x

  • 09 November 2013 - 22:27

    Nienke:

    Dat lijkt me heel leuk!! Wil je zo vroeg mogelijk de datum doorgeven? Dan kan 'm vrij houden van m'n werk.
    Liefs

  • 12 November 2013 - 19:46

    Anne-Marie:

    Super tof idee! Ik zie de datum tegemoet.
    Een gezamenlijke verjaardag blijft toch altijd haalbaar, als het erom gaat. :)
    Ik zie je verhalen tegemoet: Leuk dat je er weer mee begint. :)

    Liefs,
    Ann

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 8405

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 30 Juni 2012

Amsterdam

Landen bezocht: